1) توانمندسازی چیست؟

در فرایند توانمندسازی، تیم توانبخشی به افراد و خانواده ها کمک می کند تا ظرفیت های جسمی، اجتماعی و روانی خود را کشف و توسعه دهند. این فرایند به افراد کمک می کند تا متفکرانه تصمیم بگیرند، مشکلات خود را حل کنند و زندگی خود را بر اساس اهدافشان تنظیم کنند.

ما بر این اعتقاد هستیم که همه افراد، گروه ها و جوامع به صورت بالقوه مستعد توسعه و رشد بیشتر هستند.

2) چه کسانی در فرایند توانمندسازی همراه من هستند؟

مهم ترین فردی که می تواند در کشف توانمندی ها و استفاده صحیح از آن ها به شما کمک کند، خود شما هستید. شما متخصص زندگی خود هستید و نیازهایتان را بیشتر از سایرین می شناسید، بنابراین قدرت اقدام برای آن ها نیز در دستان شماست.

در این فرایند خانواده، دوستان نزدیک، مددکار اجتماعی، روانشناس، پزشک و تیم توانبخشی جسمی در کنار شما و آماده کمک به شما در به دست گرفتن قدرت کنترل زندگی هستند.

3) فرایند توانمندسازی چگونه انجام می شود؟

مددکار اجتماعی به عنوان یک فرد متخصص با استفاده از علم روابط انسانی و مهارت های خود، شما را در راه شناسایی و پرورش استعدادها، ظرفیت ها و قابلیت های نهفته خود، همراهی می کند و در ترسیم نقشه‌ی رشد شخصی به شما کمک می کند.

گاهی در این مسیر برخی باورها، خطاهای شناختی، مسائل روانی، الگوهای ارتباطی ناکارآمد، اختلالات شخصیتی و رفتاری و … مانع حرکت شما در مسیر رشد و به سوی اهدافتان می شود. در این صورت، روانشناسان ماهر می توانند با رویکردهای علمی و تخصصی در رفع این موارد یاریگر شما باشند و از لحاظ روانی و عاطفی به توانمند شدن شما کمک کنند.

همچنین هنگامی که وارد فرایند توانمندسازی می شوید یادگیری مهارت هایی مانند خودآگاهی، ارتباطات بین فردی، مدیریت استرس، شناخت احساسات، تفکر خلاق و نقادانه، تصمیم گیری و حل مسئله نقش به سزایی در عملکرد شما دارد. پس می توانید به صورت فردی یا گروهی وارد دوره های مهارت آموزی شوید.

علاوه بر این، با توجه به وضعیت جسمی-حرکتی خود، توسط تیم توانبخشی جسمی ارزیابی و برنامه‌های توانبخشی شخصی‌سازی شده دریافت می‌کنند. این برنامه‌ها شامل تمرینات تقویتی، تعادل، انعطاف‌پذیری و تکنیک‌های بهبود حرکتی می‌شود. این تیم همچنین برای بیماران آموزش‌هایی ارائه می‌دهند تا بتوانند خودشان در بهبود عملکرد خود موثر باشند و پس از آن، فرآیند پیگیری و ارزیابی مداوم صورت می‌گیرد.